Wednesday, October 10, 2018

ITS HOW YOU WERE RAISED (^_^)

Hai again blog. So today I thought I want to write about this someone, somebody that I used to love~ (mohon baca nada lagu Gotye) so.... kamurang setuju ka tu yang the first love ni memang ada special place dalam memori kita? I guess I do. Atau sebab he is genuinely a good person, so I am lucky to have known him, and, be his lover walaupun sekejap. So lets call him F.

Mungkin bagi F tidak special la kot, I dont know. Aku ndak tanya. Dulu aku pernah tanya kenapa kami break (its not even a break, more like Gantung - melly goeslaw) haha. And being such a Dkay I am, ada banyak benda aku pelupa, tapi, ada banyak juga benda yang aku ingat, time tu F cuma jawap " sebab beliaumu". segan ka apa ka aku ndak tau. Again, aku bukan jenis yang question banyak, not just in relationship, tapi banyak benda haha okay abaikan.

Sebab time tu aku cuma mau closure. Before I moved on. I was a loyal kind of person. Untuk F ja aku perlu 3 years untuk moved on. Like really moved on. Padahal orang bilang cinta munyit ja kami ni. But I am just full of love bah haha, bila aku sayang, aku sayang betul betul. peduli la munyit ka ambuk ka haha.  Tapi untuk F, senang ja dia mo moved on haha. At first I was mad, tapi aku fikir, kalau orang tu lebih baik dari aku, why not kan. I sincerely pray that he is happy, even until now. Aku lama sudah moved on, aku tahu ada reason kenapa kami tidak ditakdirkan bersama chewah.

Sebab aku sudah jumpa my other half, my soon to be husband yang aku sangat sangat sayang dan I hope he is the one, I want him to be the one. Counting days mo kahwin suda ni. Doakan ya blog (or whoever yang tetibeee terbaca blog ni lol).

So, sejak kami gantung tu, kami ndak rapat bha. Lepas closure tu, baru lah aku boleh bercakap sama F tanpa ada rasa apa apa. Barulah boleh jumpa F tanpa ada rasa apa apa. Just a feeling of friends, begitu. Macam setahun sekali ada la jumpa, itu pun sebab gathering Revo. And sepanjang jumpa jumpa tu tiada sentuh pun relationship or whatsoever. Just the small talks about life.

Aku selalu tukar FB dan kadang kadang ter unfollow orang di IG. So aku pun nda tau bila kami ter un friend n terunfollow ni. sebab baru baru ni, aku minta tolong sama dia blog. Jadi baru la berfollow dan berfriend di FB balik.

Its funny actually. Sebab rentetan macam mana aku minta tolong ni start earlier masa bulan 8. You see, aku sudah cakap kan, banyak benda aku pelupa. Tapi banyak benda juga aku ingat. Masa tu, my friend yang mo fly balik pi Spain bagitahu, yang F buat Grab sekarang di KL.Aku pun ooo ja lah, like okay noted F ada di KL buat Grab.

So kisahnya fast forward pergi 16 Sept, aku contact sorang kawanku di Nilai who supposedly tolong ambil aku di epot n antar aku p Shah Alam. Tapi sebab tiket mahal, aku cakap la aku fly 19hb. Then kawanku bilang kereta nya adiknya pakai sudah bawa p Melaka. So aku cakap, nda pa, aku try tanya orang lain.

Actually, iklan sebentar. I do realized, that ALLAH has taken care of me, always. I have a lot of incompetency, serious. Orang lain mungkin tengok aku macam ntah, cukup kali ah. Tapi aku tau aku ada banyak kekurangan. Thats why I am blessed with a lot of great and kind friends.

Memang aku akui aku banyak susahkan orang, untuk bantu mudahkan urusanku. So macam kawan di Nilai ni, dia memang selalu tolong aku. Sebab tu aku ndak segan dan aku percaya sama dia. Tapi sebab dia pun tiada transport, jadi aku masa tu fikir, mo minta tolong sama siapa ya.

Mulanya aku fikir, naik ja lah Grab p Nilai - kemas barang- order lagi Grab- pergi Cheras. Esoknya baru order lagi Grab pergi Shah Alam. Tapi macam risky. Sebab aku perempuan, yang bakal naik 3 kali Grab dengan stranger. Aku fikir fikir itu lah. Naaaaaa... tiba tiba lalu bha di kepalaku, conversation ku sama kawanku yang di Spain tu.

Terus aku contact ja F. N F pun on jak. Alhamdulillah. Syukur, at least aku bermusafir dengan orang yang aku kenal. Pastu kan blog, hari kejadian tu, delay lagi flight ku. Lol, daripada patut sampai 4.30 pm, naah jam 6 bha baru aku sampai KLIA2. Kesian F tunggu.

Sudah masuk kereta kan, it really felt like as if we are never apart pun. I mean, not in a cheesy kind of way, just like meeting an old friend. Laju ja bercerita. Haha. Tapi sebab both of us memang the kind of person yang friendly, so maybe tu juga kot.

Aku perasan, F , orang yang ingat kawan. As in, jaga silaturrahim tu. Masa tu dia cerita la dia jumpa siapa siapa batch kami. Cuma sebab F ndak berapa expose life dia di socmed jadi nda la tau tau kan. Macam aku memang suka share benda benda di socmed, kawan kawan lain pun sama, jadi kita tahu bila siapa siapa jumpa siapa. haha faham kah.

Jauh perjalanan kami. Dari KLIA2- Nilai. Pas Nilai p Ampang pula, sebab mo letak barang barang ku di kereta kawan lagi sorang. Actually sebab lama nda contact tanya khabar sama F , tu yang aku rasa segan bha mo minta tolong lagi esoknya untuk p Shah Alam. Tu yang aku letak barang sama kawan ku yang di Ampang ni, sebab kami sisters sisthor gitu. Then habis letak barang, akhirnya baru lah aku sama F menuju Cheras. So masa tu ada 1 bagasi sama aku sebab sana baju untuk pakai esok. F tolong bawakan naik. Courtesy. Ndak semua lelaki ada courtesy ni.

Sebab kami lama diperjalanan kan, nda tersempat bha makan. Aku lapar, so aku tau F pun mestilah lapar. Aku yang chubby ni pun lapar, apatah lagi dia wawawa. Nasib sudah tanya macik di Cheras, ada macik ku masak. Jadi aku offer la F untuk ikut makan sama. Dia bilang ada hal kunu, dia naik mo jumpa beliau ku ja.

Sekali sampai ruma maciku, aku masuk suda huhahuha sama macikku, aku tgk pintu rumah, aik, kenapa si F nda masuk haha. Rupanya dia tunggu sbb mo bg ruang utk macik ku bertudung ka apa, hehe. Bapaku teda di ruma masa tu sebab ambil kazen ku tuisyen ka mengaji ka. jam 9 pm samting suda masa tu. Macikku memang peramah berabis, siapa siapa kawan yang pernah datang ruma maciku ni memang tahu lah. Mula mula F tolak, tapi macikku suda promote segala yang dia masak, pastu aku pelan pelan p ambil piring haha mo kaut nasi.

"kalau suda ambil piring ni, nda la bole ditolak ni" F bilang. haha yes, sebab aku mau dia makan. Macam seharian bha tu urusan kami, kesian juga kalau nda makan. So makan lah kami, pastu aku pun lupa kasi buat air, sebab lapar haha. Maciku yang buatkan air kami.

Aku ingatkan, kali ni sejja aku jumpa dia. Rupanya baru2 ni aku minta tolong F lagi. Masa ni lah aku fikir ayat macam tajuk di atas

"Its how you were raised"

Tahniah kepada mama bapa F, adik F, may ALLAH bless them. I've known their family, sama bapa nya ja nda kenal, but I know her mom and her sister. Dorang memang baik, sangat baik. Buat aku fikir, sebagai anak kepada parent ku, aku baik ka? Uhuk. I wished the best for him, his family, his future, his future wife. Courtesy is rare nowadays, sampaikan bila nampak courtesy ni depan mata, rasa terharu gila gila. haa begitu lah feel dia.

Aku rasa mo tulis, sebab, F antara orang yang aku doakan, dan aku ndak sangka juga setelah bertahun tahun, kami akan jumpa begini, aku minta tolong sama dia, dan aku dapat nampak yang dia, ndak berubah pun. Of course mesti ada berubah, tapi core value tu, the way you were raised, the way you treat people, benda tu. Aku kagum.

F ndak tahu pun, yang masa di sekolah dulu, dua dua gf dia datang cari aku, lol. Lucu juga bha bila ingat. Dorang jumpa aku dan tanya aku pasal F. Apa F suka, apa F ndak suka. Sekarang dua org tu, sorang suda kawin, sorang lagi pun suda ada pasangan lain. Tapi, masa tu aku happy ja bagitahu dorang, sebab apa yang aku cakap tu, F masih ada perangai tu sampai sekarang. So, I guess I am a good friend then, sebab cakap yang baik ja pasal F haha.

It was never a mistake loving you once upon a time, eventhough its only for a short time, and we were both too young when I first saw you (haha ambil lirik Taylor Swift), I am glad its you. Well, untuk dia aku bukan yang first pun haha, tapi aku berterima kasih, sebab pernah singgah di hati mu.

I wish u all the best, all the happiness in the world and Hereafter. Semoga dapat isteri solehah dan stay true to yourself, and stay kind, coz you are.



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...